Cessna 140
Cessna 140 je lehký dvoumístný letoun, který poprvé vzlétl v roce 1946 a rychle si získal popularitu mezi soukromými piloty a leteckými školami. Po druhé světové válce nastal v USA rozmach civilního letectví a Cessna 140 se stala symbolem této éry. Letoun je vybaven klasickým pístovým motorem Continental C-85 nebo C-90 a jeho konstrukce zahrnuje kovový trup s křídly potaženými plátnem, což přispívá k jeho lehkosti a manévrovatelnosti.
Jedním z hlavních důvodů obliby Cessny 140 je její jednoduchost a spolehlivost. Letoun má konvenční uspořádání s ocasním kolem, což vyžaduje určité dovednosti při vzletech a přistáních, ale zároveň poskytuje pilotům základní výcvik v ovládání letadel tohoto typu. Díky své robustní konstrukci a snadné údržbě se Cessna 140 stala ideálním strojem pro letecké kluby a začínající piloty, kteří si chtěli osvojit letecké dovednosti na spolehlivém a dostupném letounu.
Výroba Cessny 140 skončila v roce 1950, ale i dnes je tento letoun vidět na mnoha letištích po celém světě. Mnoho z nich bylo pečlivě udržováno a renovováno, takže jsou stále v letuschopném stavu. Cessna 140 je nejen kusem letecké historie, ale také symbolem doby, kdy se létání stalo dostupnějším pro širokou veřejnost. Díky svému designu a výkonu zůstává oblíbeným letounem mezi leteckými nadšenci a sběrateli klasických letadel.
Parametry Cessna 140:
- Posádka: 1 pilot
- Kapacita: 1 pasažér
- Délka: 6,40 m
- Rozpětí křídel: 10,19 m
- Výška: 1,85 m
- Plocha křídel: 15,8 m²
- Prázdná hmotnost: 354 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 680 kg
- Pohon: pístový motor Continental C-85 o výkonu 85 hp (63 kW) nebo Continental C-90 o výkonu 90 hp (67 kW)
Výkony:
- Maximální rychlost: 201 km/h
- Cestovní rychlost: 169 km/h
- Pádová rychlost: 64 km/h
- Dostup: 4 267 m
- Stoupavost: 4,6 m/s
- Dolet: 724 km
Další charakteristiky:
- Délka vzletu: 120 m (při standardních podmínkách a maximální vzletové hmotnosti)
- Délka přistání: 107 m (při standardních podmínkách a maximální vzletové hmotnosti)
- Palivová kapacita: 68 litrů (standardní nádrže)
- Typ podvozku: konvenční (ocasní kolo)
- Použití: převážně tréninkové a rekreační létání
Cessna 140, vyráběná od roku 1946 do roku 1950, se stala oblíbeným letounem mezi soukromými piloty a leteckými školami díky své jednoduchosti, spolehlivosti a dostupné ceně.