Škoda Fabia 1 (1999 – 2007)

Škoda Fabia 1

Škoda Fabia první generace je malý osobní automobil, který boleslavská automobilka vyráběla v letech 1999 – 2007. K dispozici je pětidvéřový hatchback a také kombík. V roce 2001 jedna přibyl dokonce i čtyřdvéřový sedan. Ten se ale velké oblibě netěšil a tak v dalších generacích už nepokračoval.

Prodává se s řadou benzinových i naftových motorů.

Technické parametry Škoda Fabia 1

výrobce automobilu Škoda auto
třída automobilu malé
místa výroby ČR
použitá platforma PQ24
délka automobilu 3960 mm
šířka automobilu 1646 mm
výška automobilu 1451 mm
rozvor 2462 mm
rozchod 1419 mm vepředu, 1408 vzadu
počet míst k sezení 5
světlá výška 135 mm
objem palivové nádrže 45 litrů
kapacita zavazadlového prostoru 260 litrů
facelift 2004
typ pohonu 4×2, motor vepředu
převodovky 5M
objem motoru 1000 – 2000 cm3
počet válců 3 nebo 4
výkon motoru 37 – 96 kW
palivo benzin, diesel
příslušenství střešní nosič Fabia

autopotahy Škoda Fabia

autokoberce Škoda Fabia

hodnocení EuroNCAP **** (2000)
stupně výbavy Junior, Fabia, Classic, Comfort, Flash, Elegance, RS
počet airbagů  dle výbavy
autobaterie benzin Autobaterie 52 Ah
autobaterie diesel Autobaterie 70Ah

Fabia comfort

Škoda Fabia 1: Ikona českého automobilového průmyslu

Škoda Fabia první generace, známá také jako Škoda Fabia 1, se stala jedním z nejvýznamnějších modelů v historii českého automobilového průmyslu. Její výroba začala v roce 1999 a pokračovala až do roku 2007, kdy byla nahrazena druhou generací. Tento model byl zásadní pro značku Škoda, protože přinesl modernizaci a novou úroveň kvality. V tomto článku se podíváme na klíčové aspekty tohoto populárního vozu, včetně jeho designu, technických parametrů, výbavy a vlivu na automobilový trh.

1. Historie a Kontext

Škoda Fabia 1 byla představena jako nástupce modelu Felicia, který měl v době svého uvedení na trh značný úspěch. Fabia 1 byla postavena na platformě Volkswagen Polo, což znamenalo značné vylepšení v kvalitě a technologii. Tento krok byl součástí širšího úsilí o modernizaci a internacionalizaci značky Škoda po jejím začlenění do koncernu Volkswagen. Fabia 1 byla k dispozici ve třech karosářských variantách: hatchback, kombi a sedan, což umožnilo zákazníkům vybrat si verzi, která nejlépe vyhovovala jejich potřebám.

2. Motorové Varianty a Technické Parametry

Škoda Fabia 1 byla nabízena s různými motory, které poskytovaly široké spektrum výkonu a účinnosti. Mezi motorovými variantami byly benzínové a naftové motory, které splnily různé potřeby zákazníků.

  • Benzínové motory:
    • 1.0 MPI: 999 cm³, přibližně 50-60 kW (68-82 k)
    • 1.4 MPI: 1,390 cm³, přibližně 55-74 kW (75-101 k)
    • 1.6 MPI: 1,598 cm³, přibližně 74-85 kW (101-115 k)
  • Naftové motory:
    • 1.9 TDI: 1,896 cm³, přibližně 66-96 kW (90-130 k)

Výkon a Spotřeba:

  • Maximální rychlost: V závislosti na motoru se pohybovala od přibližně 150 km/h u slabších verzí až po 190 km/h u výkonnějších motorů.
  • Zrychlení 0-100 km/h: V závislosti na motoru se pohybovalo od 10,5 do 16 sekund.
  • Spotřeba paliva: Průměrná spotřeba se pohybovala mezi 5-8 litry na 100 km v závislosti na motoru a jízdních podmínkách.

3. Výbava a Komfort

Škoda Fabia 1 byla nabízena s různými úrovněmi výbavy, které zahrnovaly:

  • Klimatizace: Vybrané modely byly vybaveny manuální klimatizací.
  • Elektrická okna: K dispozici byly elektrická okna na předních dveřích, případně i na zadních dveřích u vyšších výbav.
  • Centrální zamykání: Standardní vybavení na většině modelů.
  • Airbagy: V závislosti na modelu byla k dispozici airbagy pro řidiče a spolujezdce, s možností bočních airbagů a hlavových airbagů na novějších verzích.
  • Audio systém: Rádio s CD přehrávačem a možností připojení dalších zařízení.

4. Bezpečnost a Spolehlivost

Škoda Fabia 1 byla vybavena základními bezpečnostními prvky, které zahrnovaly ABS (antiblokovací brzdový systém) a ESP (elektronický stabilizační program) na některých modelech. Její konstrukce a technologie byly navrženy tak, aby poskytovaly solidní úroveň ochrany a spolehlivosti, což se odrazilo v jejím hodnocení bezpečnosti a spokojenosti zákazníků.

5. Odkaz a Popularita

Škoda Fabia 1 se stala velmi populární díky své cenové dostupnosti, spolehlivosti a modernímu designu. Byla často používána jako rodinný vůz, firemní automobil i jako první auto pro mladé řidiče. Její úspěch pomohl značce Škoda upevnit její postavení na evropském trhu a přispěl k její pozitivní reputaci.

Díky jejímu úspěchu se model Fabia stal základem pro další generace, které pokračovaly v jejím odkazu a přinášely nové technologie a vylepšení. Fabia 1 se i dnes těší oblíbenosti na trhu s ojetými vozy, kde je ceněná pro svou dlouhou životnost a nízké náklady na údržbu.

Závěr

Škoda Fabia 1 je automobil, který zanechal významný otisk v historii českého automobilového průmyslu. Její moderní design, široká nabídka motorů a praktičnost jí zajistily místo mezi oblíbenými vozy. Její úspěch nejenže přispěl k renesanci značky Škoda, ale také nastavil standardy, které se staly základem pro budoucí modely. Fabia 1 je důkazem toho, jak může kvalitní design a technologie přispět k úspěchu automobilového výrobce a k spokojenosti zákazníků.