Škoda Fabia 1
Škoda Fabia první generace je malý osobní automobil, který boleslavská automobilka vyráběla v letech 1999 – 2007. K dispozici je pětidvéřový hatchback a také kombík. V roce 2001 jedna přibyl dokonce i čtyřdvéřový sedan. Ten se ale velké oblibě netěšil a tak v dalších generacích už nepokračoval.
Prodává se s řadou benzinových i naftových motorů.
Technické parametry Škoda Fabia 1
výrobce automobilu | Škoda auto |
třída automobilu | malé |
místa výroby | ČR |
použitá platforma | PQ24 |
délka automobilu | 3960 mm |
šířka automobilu | 1646 mm |
výška automobilu | 1451 mm |
rozvor | 2462 mm |
rozchod | 1419 mm vepředu, 1408 vzadu |
počet míst k sezení | 5 |
světlá výška | 135 mm |
objem palivové nádrže | 45 litrů |
kapacita zavazadlového prostoru | 260 litrů |
facelift | 2004 |
typ pohonu | 4×2, motor vepředu |
převodovky | 5M |
objem motoru | 1000 – 2000 cm3 |
počet válců | 3 nebo 4 |
výkon motoru | 37 – 96 kW |
palivo | benzin, diesel |
příslušenství | střešní nosič Fabia |
hodnocení EuroNCAP | **** (2000) |
stupně výbavy | Junior, Fabia, Classic, Comfort, Flash, Elegance, RS |
počet airbagů | dle výbavy |
autobaterie benzin | Autobaterie 52 Ah |
autobaterie diesel | Autobaterie 70Ah |
Škoda Fabia 1: Ikona českého automobilového průmyslu
Škoda Fabia první generace, známá také jako Škoda Fabia 1, se stala jedním z nejvýznamnějších modelů v historii českého automobilového průmyslu. Její výroba začala v roce 1999 a pokračovala až do roku 2007, kdy byla nahrazena druhou generací. Tento model byl zásadní pro značku Škoda, protože přinesl modernizaci a novou úroveň kvality. V tomto článku se podíváme na klíčové aspekty tohoto populárního vozu, včetně jeho designu, technických parametrů, výbavy a vlivu na automobilový trh.
1. Historie a Kontext
Škoda Fabia 1 byla představena jako nástupce modelu Felicia, který měl v době svého uvedení na trh značný úspěch. Fabia 1 byla postavena na platformě Volkswagen Polo, což znamenalo značné vylepšení v kvalitě a technologii. Tento krok byl součástí širšího úsilí o modernizaci a internacionalizaci značky Škoda po jejím začlenění do koncernu Volkswagen. Fabia 1 byla k dispozici ve třech karosářských variantách: hatchback, kombi a sedan, což umožnilo zákazníkům vybrat si verzi, která nejlépe vyhovovala jejich potřebám.
2. Motorové Varianty a Technické Parametry
Škoda Fabia 1 byla nabízena s různými motory, které poskytovaly široké spektrum výkonu a účinnosti. Mezi motorovými variantami byly benzínové a naftové motory, které splnily různé potřeby zákazníků.
- Benzínové motory:
- 1.0 MPI: 999 cm³, přibližně 50-60 kW (68-82 k)
- 1.4 MPI: 1,390 cm³, přibližně 55-74 kW (75-101 k)
- 1.6 MPI: 1,598 cm³, přibližně 74-85 kW (101-115 k)
- Naftové motory:
- 1.9 TDI: 1,896 cm³, přibližně 66-96 kW (90-130 k)
Výkon a Spotřeba:
- Maximální rychlost: V závislosti na motoru se pohybovala od přibližně 150 km/h u slabších verzí až po 190 km/h u výkonnějších motorů.
- Zrychlení 0-100 km/h: V závislosti na motoru se pohybovalo od 10,5 do 16 sekund.
- Spotřeba paliva: Průměrná spotřeba se pohybovala mezi 5-8 litry na 100 km v závislosti na motoru a jízdních podmínkách.
3. Výbava a Komfort
Škoda Fabia 1 byla nabízena s různými úrovněmi výbavy, které zahrnovaly:
- Klimatizace: Vybrané modely byly vybaveny manuální klimatizací.
- Elektrická okna: K dispozici byly elektrická okna na předních dveřích, případně i na zadních dveřích u vyšších výbav.
- Centrální zamykání: Standardní vybavení na většině modelů.
- Airbagy: V závislosti na modelu byla k dispozici airbagy pro řidiče a spolujezdce, s možností bočních airbagů a hlavových airbagů na novějších verzích.
- Audio systém: Rádio s CD přehrávačem a možností připojení dalších zařízení.
4. Bezpečnost a Spolehlivost
Škoda Fabia 1 byla vybavena základními bezpečnostními prvky, které zahrnovaly ABS (antiblokovací brzdový systém) a ESP (elektronický stabilizační program) na některých modelech. Její konstrukce a technologie byly navrženy tak, aby poskytovaly solidní úroveň ochrany a spolehlivosti, což se odrazilo v jejím hodnocení bezpečnosti a spokojenosti zákazníků.
5. Odkaz a Popularita
Škoda Fabia 1 se stala velmi populární díky své cenové dostupnosti, spolehlivosti a modernímu designu. Byla často používána jako rodinný vůz, firemní automobil i jako první auto pro mladé řidiče. Její úspěch pomohl značce Škoda upevnit její postavení na evropském trhu a přispěl k její pozitivní reputaci.
Díky jejímu úspěchu se model Fabia stal základem pro další generace, které pokračovaly v jejím odkazu a přinášely nové technologie a vylepšení. Fabia 1 se i dnes těší oblíbenosti na trhu s ojetými vozy, kde je ceněná pro svou dlouhou životnost a nízké náklady na údržbu.
Závěr
Škoda Fabia 1 je automobil, který zanechal významný otisk v historii českého automobilového průmyslu. Její moderní design, široká nabídka motorů a praktičnost jí zajistily místo mezi oblíbenými vozy. Její úspěch nejenže přispěl k renesanci značky Škoda, ale také nastavil standardy, které se staly základem pro budoucí modely. Fabia 1 je důkazem toho, jak může kvalitní design a technologie přispět k úspěchu automobilového výrobce a k spokojenosti zákazníků.