Škoda Superb 1
Škoda Superb první generace je oblíbený vůz, který sama mladoboleslavská automobilka řadí do střední třídy. V první generaci byl model s tímto označením k dostání pouze čtyřdvéřový sedan. Vlajková loď našeho výrobce nezapře určitou podobnost s VW Passat ze stejné doby. Pro evropské trhy se Superb vyráběl v Kvasinách, ale montoval se také v Kazachstánu, na Ukrajině nebo třeba v Indii.
Prodával se s řadou benzinových i naftových motorů, včetně šestiválce. Modernizace, nebo chcete-li faceliftu se potom dočkal v roce 2006.
Technické parametry Škoda Superb 1
výrobce automobilu | Škoda auto |
třída automobilu | střední |
místa výroby | ČR, Indie, Kazachstán, Bosna, Ukrajina |
použitá platforma | Volkswagen Group B5 (PL45+) |
délka automobilu | 4803 mm |
šířka automobilu | 1765 mm |
výška automobilu | 1469 mm |
rozvor | 2803 mm |
rozchod | 1515 mm |
počet míst k sezení | 5 |
světlá výška | 148 mm |
objem palivové nádrže | 62 litrů |
kapacita zavazadlového prostoru | 462 – 945 litrů |
facelift | 2006 |
typ pohonu | 4×2, přední |
převodovky | 5M, 6M a 5A |
objem motoru | 1800 – 2800 cm3 |
počet válců | 4 a 6 |
výkon motoru | 74 – 142 kW |
palivo | benzin, diesel |
příslušenství | střešní nosič Škoda Superb |
hodnocení EuroNCAP | **** (2003) |
stupně výbavy | Classic, Comfort a Elegance |
počet airbagů | dle výbavy |
autobaterie benzin | Autobaterie 70Ah |
autobaterie diesel | Autobaterie 77Ah, Autobaterie 80 Ah |
Škoda Superb 1. generace: Pionýr mezi luxusními automobily
Škoda Superb, model, který se dnes těší uznání jako jeden z vrcholů české automobilky, začal svou kariéru jako revoluční vozidlo v oblasti automobilového designu a komfortu. První generace, vyráběná mezi lety 2001 a 2008, představovala významný krok vpřed pro značku Škoda a byla klíčovým prvkem v její modernizační strategii.
Historie a vývoj
Škoda Superb první generace byl uveden na trh v roce 2001 a okamžitě upoutal pozornost díky své impozantní velikosti a prvotřídnímu zpracování. Tento model navazoval na tradici jména Superb, které poprvé zaznamenalo úspěch v období před druhou světovou válkou, ale současná generace byla zcela novým odklonem od historických předchozích verzí.
Automobilka Škoda použila platformu Volkswagenu, což bylo výrazné zlepšení v kvalitě a technologii. Superb byl postaven na platformě B5, kterou sdílel s modely jako VW Passat, což přispělo k jeho spolehlivosti a solidnímu jízdnímu výkonu.
Design a komfort
Vzhled první generace Superbu je charakterizován elegantními, avšak jednoduchými liniemi, které naznačují luxus a prestiž. Automobil byl dostupný jako čtyřdveřový sedan a později také jako kombi, což umožnilo nabídnout více prostoru a praktických výhod pro uživatele.
Interiér Superbu první generace byl vysoce kvalitní, s důrazem na komfort a ergonomii. Vůz nabízel prostorný interiér, což byla jeho hlavní přednost. Přední i zadní sedadla poskytovala výjimečné pohodlí, což bylo umocněno kvalitními materiály použitými ve výbavě.
Technické parametry
Pod kapotou Superbu první generace byly k dispozici různé motorizace, včetně benzínových a naftových motorů. Mezi nejpopulárnější motory patřil 1.8 TSI s výkonem 150 koní a 2.5 TDI s výkonem 163 koní. Tyto motory nabízely solidní výkon a přiměřenou úsporu paliva, což bylo v té době velmi ceněno.
Automobil byl vybaven moderními technologiemi té doby, včetně ABS, ESP a airbagů, což přispívalo k bezpečnosti. Komfortní výbava zahrnovala klimatizaci, elektrická okna a zrcátka, a u vyšších výbav i kožené čalounění a satelitní navigaci.
Popularita a vliv
Škoda Superb první generace byl velmi dobře přijat nejen českými zákazníky, ale i na zahraničních trzích. Jeho úspěch byl důsledkem přímého porovnání s konkurencí ve střední a vyšší střední třídě, přičemž nabízela vynikající hodnotu za rozumnou cenu. Vůz získal řadu ocenění za svou kvalitu a přístupnost, a stal se oblíbeným mezi manažery a rodinami, které hledaly prostorné a komfortní auto.
Závěr
Škoda Superb první generace zanechal trvalý dojem na automobilovém trhu. Jeho úspěch otevřel cestu pro další generace Superbu, které pokračovaly v tradici a zlepšovaly již tak silné stránky prvního modelu. V dnešní době se Superb první generace považuje za klasiku, která reprezentuje přechodný bod v historii automobilky Škoda, kombinující tradiční hodnoty s moderními technologiemi.