Suzuki DR-Z400

Suzuki DR-Z400

Suzuki DR-Z400: Univerzální dual-sport legenda, která zvládá vše

Suzuki DR-Z400 je jedním z nejoblíbenějších dual-sport motocyklů na světě. Tento všestranný stroj si od svého uvedení na trh v roce 2000 získal široké uznání díky své kombinaci výkonu, odolnosti a schopnosti zvládat jak silniční, tak terénní jízdu. DR-Z400 je často považován za ideálního společníka pro jezdce hledající univerzálnost a spolehlivost v jednom balení.

Tento článek se podrobně zaměří na historii, technické specifikace, jízdní vlastnosti a důvody, proč si DR-Z400 udržuje popularitu i více než dvě dekády od svého uvedení.


Historie Suzuki DR-Z400

Počátky a vznik

V roce 2000 Suzuki představila model DR-Z400 jako odpověď na rostoucí poptávku po středně těžkých dual-sport motocyklech. Tento segment motocyklů nabízel všestranné stroje, které byly dostatečně lehké pro terénní použití, ale zároveň dostatečně výkonné a pohodlné pro jízdu na silnici.

DR-Z400 vyplnil mezeru mezi menšími dual-sporty, jako byl Suzuki DR350, a většími modely, například DR650. DR-Z400 byl navržen jako modernější alternativa s cílem nabídnout lepší výkon a ovladatelnost díky vodou chlazenému motoru, vylepšenému podvozku a nízké hmotnosti.

Verze modelu DR-Z400

Suzuki DR-Z400 byl od svého uvedení vyráběn v několika variantách:

  1. DR-Z400E: Terénní model zaměřený na off-road s jednoduchou výbavou, která postrádala prvky pro silniční provoz (např. směrovky, zrcátka).
  2. DR-Z400S: Dual-sport verze homologovaná pro silniční provoz. Byla vybavena světlometem, blinkry, zrcátky a tachometrem.
  3. DR-Z400SM: Supermoto verze s menšími 17palcovými koly, silničními pneumatikami a sportovnějším podvozkem, ideální pro městskou jízdu a klikaté silnice.

Každá z těchto verzí měla své specifické zaměření, což umožnilo DR-Z400 oslovit široké spektrum jezdců – od terénních nadšenců po městské jezdce.


Technické specifikace Suzuki DR-Z400

Motor

Srdcem DR-Z400 je vodou chlazený čtyřtaktní jednoválcový motor s objemem 398 ccm. Tento motor byl navržen s ohledem na spolehlivost a dlouhou životnost, ale zároveň nabízí dostatek výkonu pro svižnou jízdu v terénu i na silnici.

  • Objem: 398 ccm
  • Výkon: 40 koní při 8500 ot./min
  • Točivý moment: 39 Nm při 6500 ot./min
  • Palivový systém: Karburátor Mikuni BSR36
  • Chlazení: Kapalinové
  • Startér: Elektrický

Motor DR-Z400 je známý svou hladkou dodávkou výkonu a odolností, což z něj činí ideální volbu pro dlouhé cesty i náročné terénní pasáže.

Převodovka a spojka

DR-Z400 je vybaven pětistupňovou manuální převodovkou, která nabízí široké převodové poměry pro různé jízdní podmínky. Spojka je robustní a snadno ovladatelná, což je důležité jak pro začátečníky, tak pro zkušené jezdce.

Rám a podvozek

Rám DR-Z400 je vyroben z chrom-molybdenové oceli, což zajišťuje pevnost a nízkou hmotnost. Podvozek je navržen tak, aby poskytoval maximální stabilitu a ovladatelnost v terénu i na silnici.

  • Přední odpružení: Teleskopická vidlice (Showa) s nastavitelným předpětím, kompresí a odskokem
  • Zadní odpružení: Monoshock s progresivním přepákováním, nastavitelným předpětím a odskokem
  • Přední zdvih: 260 mm
  • Zadní zdvih: 280 mm
  • Světlá výška: 295 mm

Brzdy a pneumatiky

Brzdový systém DR-Z400 je navržen tak, aby poskytoval dostatečný brzdný výkon i v náročných podmínkách. Dual-sport a supermoto verze se liší ve velikosti a typu pneumatik.

  • Přední brzda: Jednokotoučová, 250 mm
  • Zadní brzda: Jednokotoučová, 220 mm
  • Pneumatiky DR-Z400S: 80/100-21 vpředu, 120/90-18 vzadu
  • Pneumatiky DR-Z400SM: 120/70-17 vpředu, 140/70-17 vzadu

Hmotnost a palivová kapacita

  • Suchá hmotnost: 138 kg (verze S), 134 kg (verze E)
  • Kapacita nádrže: 10 litrů

Průměrná spotřeba se pohybuje kolem 4–4,5 l/100 km, což poskytuje dojezd přibližně 200–250 km na jedno natankování.


Jízdní vlastnosti Suzuki DR-Z400

Silniční výkonnost

Na silnici je DR-Z400 pohodlný a snadno ovladatelný. Verze S zvládne jak městský provoz, tak delší cesty po asfaltu, díky hladkému chodu motoru a ergonomicky navrženému sedlu. Maximální rychlost se pohybuje kolem 145 km/h, což je dostatečné pro většinu běžných situací.

Model SM je přizpůsoben sportovní jízdě na silnici, s lepší přilnavostí pneumatik a ostrou odezvou na řízení. Tento model je oblíbený zejména mezi městskými jezdci a fanoušky klikatých silnic.

Terénní schopnosti

V terénu je DR-Z400 doma. Jeho lehká konstrukce, vysoká světlá výška a dlouhé zdvihy odpružení umožňují překonávat nerovnosti, kamenité stezky, bahno i písek. Díky motoru s dostatečným točivým momentem je DR-Z400 schopen zvládnout technické pasáže i strmé výjezdy.

Pro koho je DR-Z400 určen?

Suzuki DR-Z400 je ideální volbou pro:

  • Začátečníky, kteří hledají snadno ovladatelný a univerzální motocykl.
  • Dobrodruhy, kteří potřebují spolehlivého partnera na dlouhé cesty do odlehlých oblastí.
  • Terénní jezdce, kteří ocení výkon a ovladatelnost v náročných podmínkách.
  • Městské jezdce, zejména ve verzi SM, která kombinuje sportovní jízdní vlastnosti s praktičností.

Suzuki DR-Z400 v současnosti

I přes nástup modernějších a technologicky vyspělejších motocyklů zůstává DR-Z400 na trhu díky své jednoduchosti, spolehlivosti a cenové dostupnosti. Komunita majitelů DR-Z400 je aktivní a nabízí řadu modifikací a vylepšení, od úprav motoru po instalaci příslušenství pro dálkové cestování.


Závěr

Suzuki DR-Z400 je nepochybně jedním z nejlepších dual-sport motocyklů, které kdy byly vyrobeny. Jeho kombinace výkonu, spolehlivosti a univerzálnosti z něj činí skvělou volbu pro široké spektrum jezdců. Ať už plánujete vyrazit na víkendové dobrodružství do terénu, nebo hledáte spolehlivý dopravní prostředek pro každodenní jízdu, DR-Z400 vám nabídne vše, co potřebujete.

Je to motocykl, který se stává společníkem na celý život – ať už na asfaltu, nebo v divočině.

NSW Police Suzuki DR-Z400E