Lockheed C-69 Constellation

Lockheed C-69 Constellation

Lockheed C-69 Constellation byl revolučním dopravním letounem vyvinutým během druhé světové války. Tento ikonický stroj se stal známým svou elegantní křivkou ocasní části a charakteristickými „kachními“ křídly, které mu poskytovaly výjimečnou aerodynamiku. C-69 byl původně navržen pro civilní dopravu, ale během války byl přizpůsoben pro vojenské účely a sloužil jako transportní letoun pro americké ozbrojené síly.

Jeho pohonná jednotka se skládala z čtyř motorů Wright R-3350 Duplex-Cyclone, což mu poskytovalo dostatečný tah pro přepravu těžkého nákladu na dlouhé vzdálenosti. C-69 Constellation měl velký dolet a byl schopen dosáhnout maximální rychlosti přes 500 km/h, což z něj činilo rychlý a spolehlivý dopravní letoun pro vojenské nasazení.

Díky svému prostornému interiéru a schopnosti přenášet velké množství pasažérů nebo nákladu byl C-69 Constellation klíčovým prostředkem pro strategickou dopravu během války a po jejím skončení. Po válce se stal oblíbeným i v civilním sektoru a hrál důležitou roli v rozvoji mezinárodního leteckého cestování.

Výzbroj Lockheed C-69 Constellation

Lockheed C-69 Constellation, původně navržený jako civilní dopravní letoun, nebyl vybaven žádnou standardní bojovou výzbrojí. Jeho hlavním účelem bylo poskytnout rychlý a spolehlivý prostředek pro přepravu cestujících a nákladu na dlouhé vzdálenosti. Proto nebyl typickým vybavením C-69 Constellationu žádný obranný systém, jako jsou kulomety nebo kanóny.

Během druhé světové války byly některé C-69 Constellationy upraveny pro vojenské účely a nesly přídavnou výzbroj v podobě obranných střeleckých stanovišť. Tyto upravené varianty byly známé jako C-69/L-049A a mohly být vybaveny kulomety ráže .50 nebo .30 palce pro obranu letounu proti nepřátelským letadlům. Nicméně tato výzbroj nebyla standardní pro všechny C-69 Constellationy a byla aplikována pouze na některé vojenské verze letounu.

Celkově lze říci, že C-69 Constellation byl především civilní dopravní letoun, ačkoli byl během války přizpůsoben pro vojenské nasazení. Jeho výzbroj byla v podstatě omezena na případné obranné systémy instalované ve vojenských verzích letounu, ale nebyla standardní pro civilní varianty.

Parametry Lockheed C-69 Constellation

Lockheed C-69 Constellation, předchůdce slavného civilního letounu Lockheed Constellation, byl revolučním dopravním letounem vyvinutým v 40. letech 20. století. Zde jsou některé z jeho hlavních parametrů:

  1. Rozpětí křídel: C-69 Constellation měl rozpětí křídel přibližně 37 metrů. Tyto velké křídla poskytovaly letounu vynikající aerodynamiku a stabilitu během letu.
  2. Délka: Celková délka letounu dosahovala přes 29 metrů, což z něj činilo relativně velký letoun pro svou dobu. Tato velikost umožňovala C-69 přepravovat velké množství cestujících a nákladu.
  3. Maximální vzletová hmotnost: Maximální vzletová hmotnost C-69 Constellation byla přes 50 tun, což mu umožňovalo nést těžký náklad na dlouhé vzdálenosti.
  4. Pohonná jednotka: Letoun byl poháněn čtyřmi motory Wright R-3350 Duplex-Cyclone, každý s výkonem kolem 2 200 koňských sil. Tento výkonný pohon mu poskytoval dostatečný tah pro provádění dlouhých letů s těžkým nákladem.
  5. Dolet: Dolet C-69 Constellation přesahoval 5 000 kilometrů, což mu umožňovalo provádět dlouhé transatlantické lety a přepravovat cestující a náklad na velké vzdálenosti bez potřeby doplňování paliva.

Díky svým impresivním parametrům a schopnosti provádět dlouhé lety s velkým počtem cestujících a nákladem si C-69 Constellation získal své místo v historii letectví jako jeden z prvních skutečně dálkových dopravních letounů.

 

C-69