Škoda Felicia
Škoda Felicia, je malý osobní vůz, který se prodával v letech 1994 – 2001. Jeho předchůdcem byl model Škoda Favorit a nástupcem potom model Fabia. Kromě pětidvéřového hatchbacku byl v prodeji také oblíbený kombík a také užitkové verze, jak pick-up, tak s nástavbou.
Jedná se o první model, na kterém se výzazněji podíle nový majitel naší automobilky, koncern VW. I když se ve své podstatě jedná o výrazně modernizovaný Favorit, nabídla Felicia některé prvky výbavy na které nebyli zákazníti tuzemské automobilky zvyklí.
V dobře vybavených Feliciích se můžete setkat s klimatizací, elektricky stahovanými okny, nebo ABS. Navíc také dostala Felicia naftový motor, který v předchozích modelech Škody také budete hledat marně.
Technické parametry Škoda Felicia
výrobce automobilu | Škoda auto |
typ automobilu | malý vůz |
místa výroby | Mladá Bolestav, Kvasiny |
použitá platforma | A02 |
délka automobilu | 3855/3883 mm hatchback a 4205/4237 kombi (po faceliftu jsou oba modely delší) |
šířka automobilu | 1635 mm |
výška automobilu | 1415 mm |
rozvor | 2450 mm |
rozchod | 1420 front, 1380 rear |
počet míst k sezení | 5 |
světlá výška | 105 – 115 |
objem palivové nádrže | 42 litrů |
kapacita zavazadlového prostoru | 272 (447)/ 967 (1366) litrů |
facelift | 1998 |
typ pohonu | 4×2, přední |
převodovky | 5M |
objem motoru | 1289 – 1896 cm3 |
počet válců | 4 |
výkon motoru | 40 – 55 kW |
palivo | benzin, diesel |
příslušenství | střešní nosič Škoda Felicia |
hodnocení EuroNCAP | |
stupně výbavy | LX, GLX, Actice, Atlanta, Blue Sky, Color Line, Family, Friend, Genua, Laurin a Klement, Lato, Magic, Mystery, Safe Line, Space Line, Sport Line, |
počet airbagů | dle výbavy |
autobaterie benzin | autobaterie 44Ah |
autobaterie diesel | autobaterie 60Ah |
Škoda Felicia: Klasika Českého Automobilismu
Škoda Felicia, auto, které se zapsalo do historie českého automobilismu jako oblíbený model vyráběný mezi lety 1959 a 1964, zůstává dodnes symbolem spolehlivosti a jednoduchosti. Tento automobil nejen že ovlivnil mnohé generace českých řidičů, ale také se stal ikonou své doby díky svému designu, výkonu a přístupné ceně.
Historie a Vývoj
Škoda Felicia byla uvedena na trh jako nástupce modelu Škoda 440, a to v době, kdy automobilka Škoda procházela výraznou modernizací a technologickým pokrokem. Vývoj Felicie začal v 50. letech, kdy automobilka reagovala na rostoucí poptávku po moderních a dostupných osobních automobilech. První verze Felicie byla k dispozici v několika variantách, včetně dvoudveřového kabrioletu, čtyřdveřového sedanu a praktického kombi.
Felicia byla postavena na základě nového designu, který zohledňoval ergonomii, aerodynamiku a komfort. Její linie byly čisté a jednoduché, což byl znak automobilů té doby. Design vozu se vyznačoval zaoblenými tvary a nízkou profilovou výškou, která zajišťovala lepší aerodynamické vlastnosti. Vůz byl také vybaven moderním osvětlením a interiérem, který byl velmi dobře propracovaný pro svou dobu.
Technické Parametry
Škoda Felicia byla poháněna čtyřválcovým benzínovým motorem o objemu 1,2 litru. Tento motor byl schopen generovat výkon kolem 50 koní (37 kW), což bylo dostatečné pro zajištění plynulé jízdy a příjemného řízení. Vůz byl vybaven manuální převodovkou se čtyřmi rychlostmi, která umožňovala snadné a pohodlné řízení. Maximální rychlost Felicie se pohybovala kolem 120 km/h, což bylo v té době velmi respektabilní.
Felicia byla navržena s důrazem na jednoduchost údržby a nízké náklady na opravy. Jednoduché mechanické komponenty a přístupné údržbové body znamenaly, že majitelé mohli snadno provádět základní opravy a údržbu sami, což přispělo k její oblibě mezi širokým spektrem uživatelů.
Vliv a Význam
Škoda Felicia měla významný dopad na automobilový průmysl v Československu a na automobilky ve střední Evropě. Díky své dostupnosti a spolehlivosti se stala oblíbenou nejen v Československu, ale i na exportních trzích. Byla to jedna z prvních automobilů, které začaly dobývat trhy za hranicemi Československa, což bylo významné pro rozvoj exportu českého automobilového průmyslu.
Dnes je Škoda Felicia považována za klasiku a sběratelský kousek. Mnoho historických nadšenců a sběratelů automobilů obdivuje tento model pro jeho historický význam a jeho vliv na automobilku Škoda. Felicia je často viděna na historických rallye a automobilových výstavách, kde přitahuje pozornost svým nostalgickým kouzlem a elegantním designem.
Závěr
Škoda Felicia je auto, které se hluboce zapsalo do historie automobilismu nejen v Československu, ale i na mezinárodní scéně. Její spolehlivost, jednoduchost a přístupná cena ji činily oblíbeným modelem v době jejího vzniku. Dnes je Felicia oblíbeným sběratelským kouskem a památkou na dobu, kdy automobilka Škoda začala budovat svou pověst jako výrobce kvalitních a cenově dostupných automobilů. Její odkaz přežívá v srdcích automobilových nadšenců a v každém příběhu, který se s ní spojuje.