Kódy motorů Citroen C5

Kódy motorů Citroen C5

Zde je přehled číselných kódů motorů pro Citroën C5, včetně základních technických parametrů.

Přehled motorů Citroën C5

Typ motoru Kód motoru Období výroby Objem (cm³) Výkon (kW) Točivý moment (Nm) Poznámka
Benzinové motory
1.8 16v EW7 J4 (6FZ) 2001–2005 1749 85 160 R4 16v
2.0 16v EW10 J4 (RFN) 2000–2004 1997 100 190 R4 16v
2.0 16v HPi EW10 D (RLZ) 2001–2004 1997 103 192 Přímé vstřikování
3.0 V6 ES9 J4S (XFX) 2000–2004 2946 152 285 V6 24v
Naftové motory
1.6 HDi DV6 TED4 (9HZ/9HY) 2004–2008 1560 80 240 R4 16v
2.0 HDi DW10 ATED (RHS) 2000–2004 1997 79 250 R4 8v
2.0 HDi 16v DW10 TED4 (RHR) 2004–2008 1997 100 320 R4 16v
2.2 HDi DW12 TED4 (4HX) 2000–2004 2179 98 314 R4 16v
2.2 HDi Biturbo DW12 BTED4 (4HT) 2006–2007 2179 125 370 Bi-turbo

Citroen C5

Citroën C5 – Francouzská technika s důrazem na komfort

Citroën C5 je model střední třídy, který automobilka Citroën uvedla na trh na přelomu milénia. Za dobu své existence si získal renomé pohodlného cestovního vozu s osobitým designem a technologiemi zaměřenými na komfort, zejména díky slavnému hydropneumatickému odpružení. V následujícím článku se podrobně podíváme na jeho technické parametry, vývojové generace a motorizace.

Přehled generací Citroën C5

Citroën C5 existuje ve třech generacích:

  • C5 I (2001–2008) – Nahradil model Xantia, nabízel liftback i kombi verzi. Typickým rysem byl oblý design a rozsáhlá nabídka motorů.
  • C5 II (2008–2017) – Design se přiblížil prémiové konkurenci. Místo liftbacku přišel klasický sedan. Opět byl dostupný kombi model (C5 Tourer).
  • C5 X (od 2021) – Třetí generace nese označení C5 X a spojuje prvky SUV, kombi a sedanu. Nově postavena na platformě EMP2.

Následující technický přehled se zaměří hlavně na první dvě generace, které jsou nejrozšířenější na českých silnicích.

Rozměry a podvozek

Verze Délka (mm) Šířka (mm) Výška (mm) Rozvor (mm) Zavazadlový prostor
C5 I Liftback 4745 1780 1476 2750 471 l
C5 II Sedan 4780 1860 1450 2815 439 l
C5 Tourer 4829 1860 1496 2815 505 l (rozšířitelný na 1462 l)

Podvozek vynikal především díky zavěšení Hydractive III (C5 I) a Hydractive III+ (C5 II), které umožňovalo elektronicky řízené přizpůsobení výšky vozu podle stavu vozovky.

Motory a jejich technické parametry

Benzinové motory

Kód motoru Objem (cm³) Výkon (kW/HP) Točivý moment (Nm) Ventily Poznámky
EW7 J4 (6FZ) 1749 85 / 115 160 16v Spolehlivý základ
EW10 J4 (RFN) 1997 100 / 136 190 16v Oblíbený dvoulitr
EW10 D (RLZ) 1997 103 / 140 192 16v Přímé vstřikování
ES9 J4S (XFX) 2946 152 / 207 285 24v V6 Silný atmosférický motor

Benzínové jednotky Citroënu C5 byly spíše konzervativní, zaměřené na plynulý chod a kultivovanost. V6 motor byl určen hlavně pro vyšší výbavy.

Naftové motory

Kód motoru Objem (cm³) Výkon (kW/HP) Točivý moment (Nm) Ventily Poznámky
DV6 TED4 (9HZ/9HY) 1560 80 / 110 240 16v Nízká spotřeba, ale citlivý na kvalitu paliva
DW10 ATED (RHS) 1997 79 / 107 250 8v Robustní konstrukce
DW10 TED4 (RHR) 1997 100 / 136 320 16v FAP filtr, často s automatickou převodovkou
DW12 TED4 (4HX) 2179 98 / 133 314 16v Spolehlivý čtyřválec
DW12 BTED4 (4HT) 2179 125 / 170 370 16v Biturbo technologie

Naftové motory byly silnou stránkou C5. Mnoho z nich bylo vybaveno filtrem pevných částic (FAP) už před tím, než to vyžadovaly emisní normy.

Převodovky a pohon

C5 využívala jak manuální, tak automatické převodovky. Nejčastěji šlo o 5- nebo 6stupňové manuály, zatímco automaty byly klasické hydrodynamické měniče od ZF nebo Aisin. Všechny modely C5 mají pohon předních kol, verze s pohonem všech kol nebyla nikdy oficiálně nabízena.

Spotřeba a provozní náklady

Typická spotřeba u naftových motorů se pohybuje mezi 5–7 litry na 100 km, zatímco benzinové jednotky vyžadují přibližně 7–10 litrů. Díky komfortnímu podvozku a dobré aerodynamice šlo o velmi příjemné cestovní vozy.

Závěr

Citroën C5 je automobil, který si své zákazníky získal nejen designem, ale především komfortem a bohatou nabídkou motorů. Jeho hydropneumatické odpružení z něj dělá unikát mezi běžnými vozy střední třídy. Ať už sáhnete po naftě nebo benzínu, Citroën C5 nabídne klidné a pohodlné svezení – s kapkou francouzského šarmu.

Citroën C5 II front-1