Kódy motorů Citroen C5
Zde je přehled číselných kódů motorů pro Citroën C5, včetně základních technických parametrů.
Přehled motorů Citroën C5
Typ motoru | Kód motoru | Období výroby | Objem (cm³) | Výkon (kW) | Točivý moment (Nm) | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|---|
Benzinové motory | ||||||
1.8 16v | EW7 J4 (6FZ) | 2001–2005 | 1749 | 85 | 160 | R4 16v |
2.0 16v | EW10 J4 (RFN) | 2000–2004 | 1997 | 100 | 190 | R4 16v |
2.0 16v HPi | EW10 D (RLZ) | 2001–2004 | 1997 | 103 | 192 | Přímé vstřikování |
3.0 V6 | ES9 J4S (XFX) | 2000–2004 | 2946 | 152 | 285 | V6 24v |
Naftové motory | ||||||
1.6 HDi | DV6 TED4 (9HZ/9HY) | 2004–2008 | 1560 | 80 | 240 | R4 16v |
2.0 HDi | DW10 ATED (RHS) | 2000–2004 | 1997 | 79 | 250 | R4 8v |
2.0 HDi 16v | DW10 TED4 (RHR) | 2004–2008 | 1997 | 100 | 320 | R4 16v |
2.2 HDi | DW12 TED4 (4HX) | 2000–2004 | 2179 | 98 | 314 | R4 16v |
2.2 HDi Biturbo | DW12 BTED4 (4HT) | 2006–2007 | 2179 | 125 | 370 | Bi-turbo |
Citroen C5
Citroën C5 – Francouzská technika s důrazem na komfort
Citroën C5 je model střední třídy, který automobilka Citroën uvedla na trh na přelomu milénia. Za dobu své existence si získal renomé pohodlného cestovního vozu s osobitým designem a technologiemi zaměřenými na komfort, zejména díky slavnému hydropneumatickému odpružení. V následujícím článku se podrobně podíváme na jeho technické parametry, vývojové generace a motorizace.
Přehled generací Citroën C5
Citroën C5 existuje ve třech generacích:
- C5 I (2001–2008) – Nahradil model Xantia, nabízel liftback i kombi verzi. Typickým rysem byl oblý design a rozsáhlá nabídka motorů.
- C5 II (2008–2017) – Design se přiblížil prémiové konkurenci. Místo liftbacku přišel klasický sedan. Opět byl dostupný kombi model (C5 Tourer).
- C5 X (od 2021) – Třetí generace nese označení C5 X a spojuje prvky SUV, kombi a sedanu. Nově postavena na platformě EMP2.
Následující technický přehled se zaměří hlavně na první dvě generace, které jsou nejrozšířenější na českých silnicích.
Rozměry a podvozek
Verze | Délka (mm) | Šířka (mm) | Výška (mm) | Rozvor (mm) | Zavazadlový prostor |
---|---|---|---|---|---|
C5 I Liftback | 4745 | 1780 | 1476 | 2750 | 471 l |
C5 II Sedan | 4780 | 1860 | 1450 | 2815 | 439 l |
C5 Tourer | 4829 | 1860 | 1496 | 2815 | 505 l (rozšířitelný na 1462 l) |
Podvozek vynikal především díky zavěšení Hydractive III (C5 I) a Hydractive III+ (C5 II), které umožňovalo elektronicky řízené přizpůsobení výšky vozu podle stavu vozovky.
Motory a jejich technické parametry
Benzinové motory
Kód motoru | Objem (cm³) | Výkon (kW/HP) | Točivý moment (Nm) | Ventily | Poznámky |
---|---|---|---|---|---|
EW7 J4 (6FZ) | 1749 | 85 / 115 | 160 | 16v | Spolehlivý základ |
EW10 J4 (RFN) | 1997 | 100 / 136 | 190 | 16v | Oblíbený dvoulitr |
EW10 D (RLZ) | 1997 | 103 / 140 | 192 | 16v | Přímé vstřikování |
ES9 J4S (XFX) | 2946 | 152 / 207 | 285 | 24v V6 | Silný atmosférický motor |
Benzínové jednotky Citroënu C5 byly spíše konzervativní, zaměřené na plynulý chod a kultivovanost. V6 motor byl určen hlavně pro vyšší výbavy.
Naftové motory
Kód motoru | Objem (cm³) | Výkon (kW/HP) | Točivý moment (Nm) | Ventily | Poznámky |
---|---|---|---|---|---|
DV6 TED4 (9HZ/9HY) | 1560 | 80 / 110 | 240 | 16v | Nízká spotřeba, ale citlivý na kvalitu paliva |
DW10 ATED (RHS) | 1997 | 79 / 107 | 250 | 8v | Robustní konstrukce |
DW10 TED4 (RHR) | 1997 | 100 / 136 | 320 | 16v | FAP filtr, často s automatickou převodovkou |
DW12 TED4 (4HX) | 2179 | 98 / 133 | 314 | 16v | Spolehlivý čtyřválec |
DW12 BTED4 (4HT) | 2179 | 125 / 170 | 370 | 16v | Biturbo technologie |
Naftové motory byly silnou stránkou C5. Mnoho z nich bylo vybaveno filtrem pevných částic (FAP) už před tím, než to vyžadovaly emisní normy.
Převodovky a pohon
C5 využívala jak manuální, tak automatické převodovky. Nejčastěji šlo o 5- nebo 6stupňové manuály, zatímco automaty byly klasické hydrodynamické měniče od ZF nebo Aisin. Všechny modely C5 mají pohon předních kol, verze s pohonem všech kol nebyla nikdy oficiálně nabízena.
Spotřeba a provozní náklady
Typická spotřeba u naftových motorů se pohybuje mezi 5–7 litry na 100 km, zatímco benzinové jednotky vyžadují přibližně 7–10 litrů. Díky komfortnímu podvozku a dobré aerodynamice šlo o velmi příjemné cestovní vozy.
Závěr
Citroën C5 je automobil, který si své zákazníky získal nejen designem, ale především komfortem a bohatou nabídkou motorů. Jeho hydropneumatické odpružení z něj dělá unikát mezi běžnými vozy střední třídy. Ať už sáhnete po naftě nebo benzínu, Citroën C5 nabídne klidné a pohodlné svezení – s kapkou francouzského šarmu.