Kódy motorů Citroen C8
Přehled motorů Citroën C8
Benzínové motory
Kód motoru | Objem (cm³) | Výkon (kW / HP) | Točivý moment (Nm) | Ventily | Poznámky |
---|---|---|---|---|---|
RFN (EW10 J4) | 1997 | 100 / 136 | 190 | 16v | Spolehlivý čtyřválec s rozvodem DOHC. |
RFJ (EW10 A) | 1997 | 103 / 140 | 200 | 16v | Vylepšená verze s vyšším výkonem. |
3FZ (EW12 J4) | 2230 | 116 / 158 | 217 | 16v | Výkonnější motor pro náročnější řidiče. |
ES9A (XFX) | 2946 | 150 / 204 | 285 | 24v | Šestiválec s hladkým chodem, vhodný pro automatické převodovky. |
Naftové motory (HDi)
Kód motoru | Objem (cm³) | Výkon (kW / HP) | Točivý moment (Nm) | Ventily | Poznámky |
---|---|---|---|---|---|
RHS (DW10 TD) | 1997 | 79 / 107 | 250 | 8v | Starší verze bez filtru pevných částic. |
RHR (DW10 TED4) | 1997 | 100 / 136 | 320 | 16v | Modernější motor s filtrem pevných částic. |
4HW (DW12 TED4) | 2179 | 94 / 128 | 314 | 16v | Silnější motor s vyšším točivým momentem. |
4HT (DW12 BTED4) | 2179 | 125 / 170 | 370 | 16v | Biturbo verze pro maximální výkon. |
Citroen C8
Citroën C8 – Prostorný společník pro rodinu i podnikání
Citroën C8 je velkoprostorové MPV, které vzniklo v rámci spolupráce automobilek PSA (Peugeot-Citroën) a Fiatu. Sdílí technický základ s modely Peugeot 807, Fiat Ulysse a Lancia Phedra, přesto si zachoval vlastní tvář a osobitý styl. Díky posuvným dveřím, vysoké variabilitě interiéru a bohaté nabídce motorů si našel pevné místo mezi evropskými rodinnými vozy. V následujícím článku se podíváme na jeho vývoj, technické parametry a výbavy.
Přehled vývoje Citroënu C8
Citroën C8 byl představen v roce 2002 jako nástupce modelu Citroën Evasion. Na trhu zůstal až do roku 2014, přičemž prošel jedním významnějším faceliftem v roce 2008. Vyráběl se ve francouzském závodě v Sevel Nord a sdílel nejen konstrukci, ale i vnitřní rozvržení s výše zmíněnými sourozenci.
Model C8 byl určen zejména pro zákazníky, kteří požadovali:
- až 8 plnohodnotných sedadel,
- snadné nastupování díky posuvným dveřím (často elektricky ovládaným),
- komfort při dlouhých cestách,
- bezpečnost a praktické úložné prostory.
Rozměry a karoserie
Citroën C8 nabízel opravdu velkorysý vnitřní prostor – a to při zachování přijatelných vnějších rozměrů.
Parametr | Hodnota |
---|---|
Délka | 4726 mm |
Šířka | 1854 mm |
Výška | 1752 mm |
Rozvor | 2823 mm |
Světlá výška | 150 mm |
Objem zavazadlového prostoru (5 míst) | cca 480 l |
Objem při sklopení sedadel | až 2948 l |
Konstrukce karoserie byla samonosná s předním náhonem. Většina verzí měla nezávislé zavěšení všech kol a kotoučové brzdy na všech nápravách.
Motorizace – Benzín i diesel
Benzinové motory
Kód motoru | Objem (cm³) | Výkon (kW / koně) | Točivý moment (Nm) | Poznámky |
---|---|---|---|---|
EW10J4 (RFN) | 1997 | 100 kW / 136 hp | 190 Nm | R4, DOHC 16v |
EW12J4 (RFY) | 2230 | 116 kW / 158 hp | 217 Nm | Vyšší kultivovanost |
ES9A (XFX) | 2946 | 152 kW / 207 hp | 285 Nm | V6, hladký chod, automat |
Benzínové motory byly vhodné zejména pro ty, kdo hledali klidný a tichý provoz – především v kombinaci s automatickou převodovkou. V6 verze byla nejsilnější, ale měla vyšší spotřebu.
Naftové motory (HDi)
Kód motoru | Objem (cm³) | Výkon (kW / koně) | Točivý moment (Nm) | Poznámky |
---|---|---|---|---|
DW10TD (RHS) | 1997 | 80 kW / 109 hp | 250 Nm | Starší, bez FAP filtru |
DW10ATED4 (RHR) | 1997 | 100 kW / 136 hp | 320 Nm | FAP filtr, spolehlivý |
DW12TED4 (4HX) | 2179 | 94–98 kW / 128–133 hp | 314 Nm | 2.2 HDi 16v |
DW12BTED4 (4HT) | 2179 | 125 kW / 170 hp | 370 Nm | Biturbo, silná varianta |
Naftové motory HDi tvořily páteř nabídky, byly úsporné a zároveň dostatečně výkonné pro naložené MPV. Obvyklá spotřeba se pohybovala mezi 6 až 8 litry/100 km.
Převodovky a pohon
Citroën C8 nabízel několik variant převodovek:
- 5stupňová manuální (většina variant),
- 6stupňová manuální (novější silnější diesely),
- 4stupňová automatická převodovka (převážně benzinové verze a V6).
Všechny verze C8 měly pohon předních kol. Model s pohonem všech kol se nikdy nevyráběl, ačkoliv některé prototypy s pohonem 4×4 existovaly pro testování.
Výbavové stupně a komfortní výbava
Model C8 nabízel bohaté možnosti konfigurace. Ve vyšších výbavách byl doslova nabitý prvky, které byly v té době v MPV segmentu nadstandardní:
- Klimatizace s dvouzónovým ovládáním,
- navigační systém s barevným displejem,
- kožené čalounění,
- posuvné dveře s elektrickým pohonem (na obou stranách),
- čelní a boční airbagy pro všechny řady sedadel,
- panoramatické střešní okno (v některých verzích),
- tempomat, ESP, ABS, ASR.
Bezpečnostní prvky a dobrý výhled z vozu udělaly z C8 jeden z nejbezpečnějších MPV své doby. V roce 2003 obdržel 4 hvězdičky v testu Euro NCAP.
Silné a slabé stránky modelu
Výhody:
- Velmi prostorný interiér až pro 8 osob
- Praktické posuvné dveře
- Komfortní jízda i na delší vzdálenosti
- Spolehlivé naftové motory HDi
- Výborné odhlučnění kabiny
Nevýhody:
- Vyšší spotřeba u benzínových motorů
- U některých verzí horší dostupnost náhradních dílů
- Elektronické závady (zejména u výbavy vyšších stupňů)
- Vysoké vstupní náklady na servis některých částí (automatická převodovka, vstřiky)
Závěr
Citroën C8 je důstojným zástupcem éry, kdy MPV vozy vládly segmentu rodinných aut. Nabídl vše, co rodina potřebovala – prostor, pohodlí, variabilitu i bezpečnost. Přestože dnes jeho místo částečně přebírají SUV a crossovery, C8 zůstává i na trhu ojetin velmi ceněným vozem. Pro ty, kdo hledají spolehlivý dopravní prostředek pro více osob, zůstává skvělou volbou.