Kódy motorů Citroen C8

Kódy motorů Citroen C8

Přehled motorů Citroën C8

Benzínové motory

Kód motoru Objem (cm³) Výkon (kW / HP) Točivý moment (Nm) Ventily Poznámky
RFN (EW10 J4) 1997 100 / 136 190 16v Spolehlivý čtyřválec s rozvodem DOHC.
RFJ (EW10 A) 1997 103 / 140 200 16v Vylepšená verze s vyšším výkonem.
3FZ (EW12 J4) 2230 116 / 158 217 16v Výkonnější motor pro náročnější řidiče.
ES9A (XFX) 2946 150 / 204 285 24v Šestiválec s hladkým chodem, vhodný pro automatické převodovky.

Naftové motory (HDi)

Kód motoru Objem (cm³) Výkon (kW / HP) Točivý moment (Nm) Ventily Poznámky
RHS (DW10 TD) 1997 79 / 107 250 8v Starší verze bez filtru pevných částic.
RHR (DW10 TED4) 1997 100 / 136 320 16v Modernější motor s filtrem pevných částic.
4HW (DW12 TED4) 2179 94 / 128 314 16v Silnější motor s vyšším točivým momentem.
4HT (DW12 BTED4) 2179 125 / 170 370 16v Biturbo verze pro maximální výkon.

Citroen C8

Citroën C8 – Prostorný společník pro rodinu i podnikání

Citroën C8 je velkoprostorové MPV, které vzniklo v rámci spolupráce automobilek PSA (Peugeot-Citroën) a Fiatu. Sdílí technický základ s modely Peugeot 807, Fiat Ulysse a Lancia Phedra, přesto si zachoval vlastní tvář a osobitý styl. Díky posuvným dveřím, vysoké variabilitě interiéru a bohaté nabídce motorů si našel pevné místo mezi evropskými rodinnými vozy. V následujícím článku se podíváme na jeho vývoj, technické parametry a výbavy.

Přehled vývoje Citroënu C8

Citroën C8 byl představen v roce 2002 jako nástupce modelu Citroën Evasion. Na trhu zůstal až do roku 2014, přičemž prošel jedním významnějším faceliftem v roce 2008. Vyráběl se ve francouzském závodě v Sevel Nord a sdílel nejen konstrukci, ale i vnitřní rozvržení s výše zmíněnými sourozenci.

Model C8 byl určen zejména pro zákazníky, kteří požadovali:

  • 8 plnohodnotných sedadel,
  • snadné nastupování díky posuvným dveřím (často elektricky ovládaným),
  • komfort při dlouhých cestách,
  • bezpečnost a praktické úložné prostory.

Rozměry a karoserie

Citroën C8 nabízel opravdu velkorysý vnitřní prostor – a to při zachování přijatelných vnějších rozměrů.

Parametr Hodnota
Délka 4726 mm
Šířka 1854 mm
Výška 1752 mm
Rozvor 2823 mm
Světlá výška 150 mm
Objem zavazadlového prostoru (5 míst) cca 480 l
Objem při sklopení sedadel až 2948 l

Konstrukce karoserie byla samonosná s předním náhonem. Většina verzí měla nezávislé zavěšení všech kol a kotoučové brzdy na všech nápravách.

Motorizace – Benzín i diesel

Benzinové motory

Kód motoru Objem (cm³) Výkon (kW / koně) Točivý moment (Nm) Poznámky
EW10J4 (RFN) 1997 100 kW / 136 hp 190 Nm R4, DOHC 16v
EW12J4 (RFY) 2230 116 kW / 158 hp 217 Nm Vyšší kultivovanost
ES9A (XFX) 2946 152 kW / 207 hp 285 Nm V6, hladký chod, automat

Benzínové motory byly vhodné zejména pro ty, kdo hledali klidný a tichý provoz – především v kombinaci s automatickou převodovkou. V6 verze byla nejsilnější, ale měla vyšší spotřebu.

Naftové motory (HDi)

Kód motoru Objem (cm³) Výkon (kW / koně) Točivý moment (Nm) Poznámky
DW10TD (RHS) 1997 80 kW / 109 hp 250 Nm Starší, bez FAP filtru
DW10ATED4 (RHR) 1997 100 kW / 136 hp 320 Nm FAP filtr, spolehlivý
DW12TED4 (4HX) 2179 94–98 kW / 128–133 hp 314 Nm 2.2 HDi 16v
DW12BTED4 (4HT) 2179 125 kW / 170 hp 370 Nm Biturbo, silná varianta

Naftové motory HDi tvořily páteř nabídky, byly úsporné a zároveň dostatečně výkonné pro naložené MPV. Obvyklá spotřeba se pohybovala mezi 6 až 8 litry/100 km.

Převodovky a pohon

Citroën C8 nabízel několik variant převodovek:

  • 5stupňová manuální (většina variant),
  • 6stupňová manuální (novější silnější diesely),
  • 4stupňová automatická převodovka (převážně benzinové verze a V6).

Všechny verze C8 měly pohon předních kol. Model s pohonem všech kol se nikdy nevyráběl, ačkoliv některé prototypy s pohonem 4×4 existovaly pro testování.

Výbavové stupně a komfortní výbava

Model C8 nabízel bohaté možnosti konfigurace. Ve vyšších výbavách byl doslova nabitý prvky, které byly v té době v MPV segmentu nadstandardní:

  • Klimatizace s dvouzónovým ovládáním,
  • navigační systém s barevným displejem,
  • kožené čalounění,
  • posuvné dveře s elektrickým pohonem (na obou stranách),
  • čelní a boční airbagy pro všechny řady sedadel,
  • panoramatické střešní okno (v některých verzích),
  • tempomat, ESP, ABS, ASR.

Bezpečnostní prvky a dobrý výhled z vozu udělaly z C8 jeden z nejbezpečnějších MPV své doby. V roce 2003 obdržel 4 hvězdičky v testu Euro NCAP.

Silné a slabé stránky modelu

Výhody:

  • Velmi prostorný interiér až pro 8 osob
  • Praktické posuvné dveře
  • Komfortní jízda i na delší vzdálenosti
  • Spolehlivé naftové motory HDi
  • Výborné odhlučnění kabiny

Nevýhody:

  • Vyšší spotřeba u benzínových motorů
  • U některých verzí horší dostupnost náhradních dílů
  • Elektronické závady (zejména u výbavy vyšších stupňů)
  • Vysoké vstupní náklady na servis některých částí (automatická převodovka, vstřiky)

Závěr

Citroën C8 je důstojným zástupcem éry, kdy MPV vozy vládly segmentu rodinných aut. Nabídl vše, co rodina potřebovala – prostor, pohodlí, variabilitu i bezpečnost. Přestože dnes jeho místo částečně přebírají SUV a crossovery, C8 zůstává i na trhu ojetin velmi ceněným vozem. Pro ty, kdo hledají spolehlivý dopravní prostředek pro více osob, zůstává skvělou volbou.

Citroën C8 front