Lockheed L-188 Electra

Lockheed L-188 Electra

Lockheed L-188 Electra byl historicky významným turbopropulzním letounem, který vstoupil do služby v 50. letech 20. století. Byl to první komerční letoun poháněný turbopropy, což mu poskytovalo výhodu vysoké účinnosti a výkonu v porovnání s klasickými pístovými motory. Electra byla navržena pro krátké a střední tratě a rychle se stala oblíbeným modelem u leteckých společností po celém světě.

Jedním z klíčových rysů Lockheed L-188 Electra byla jeho kapacita a efektivita. Letoun byl schopen přepravovat až 98 cestujících v jedné třídě nebo až 80 cestujících ve dvou třídách. Díky svému výkonu a doletu byl Electra schopen obsluhovat jak krátké vnitrostátní linky, tak i náročné transkontinentální trasy.

Nicméně Electra byl poznamenán několika nehodami, které vedly k podstatným úpravám v konstrukci letounu. Po několika modernizacích a úpravách v systému proti námraze a konstrukci křídel se Electra znovu etablovala jako spolehlivý a úspěšný letoun. I přesto, že už se ve větší míře ve službě nenachází, Electra zanechala trvalou stopu ve světě leteckého průmyslu a je považována za průkopníka v oblasti turbopropulzních letadel.

Parametry Lockheed L-188 Electra

Lockheed L-188 Electra byl turbopropulzní letoun, který vstoupil do provozu v 50. letech 20. století. Zde jsou některé klíčové parametry tohoto historicky významného letadla:

  1. Rozměry: Electra měla délku přibližně 32 metrů a rozpětí křídel kolem 30 metrů. Její výška dosahovala zhruba 11 metrů. Tento rozměr letadla umožňoval efektivní přepravu cestujících a nákladu na krátké a střední vzdálenosti.
  2. Pohon: Letoun byl poháněn čtyřmi turbopropulzními motory Allison 501-D13 o výkonu přibližně 3 750 shp (shp – shaft horsepower) každý. Tato konfigurace motorů mu poskytovala dostatečný tah a výkon pro provádění krátkých a středních letů s efektivitou a spolehlivostí.
  3. Kapacita: Electra měla typicky kapacitu pro přepravu mezi 60 až 98 cestujícími v závislosti na uspořádání sedadel a konfiguraci kabiny. Provozovatelé měli také možnost přizpůsobit interiér letadla pro nákladní přepravu.
  4. Dolet: Electra byla navržena pro krátké a střední tratě, a tak dosahovala doletu přibližně 3 000 až 4 000 kilometrů v závislosti na konkrétní konfiguraci a zátěži. Tato vlastnost ji činila ideální volbou pro regionální letecké linky.
  5. Maximální vzletová hmotnost: Electra měla schopnost vzít na palubu až 41 000 až 48 000 liber (přibližně 18 600 až 21 800 kilogramů) nákladu a paliva, což jí umožňovalo provádět efektivní krátké a střední lety s plnou zátěží.

Tyto parametry činily z Lockheed L-188 Electra úspěšný a důležitý letoun ve své době a přispěly k jeho širokému uplatnění v oblasti regionálního letectví a nákladní přepravy.

 

Varig Lockheed L-188A Electra Groves-1