Kódy motorů Citroën Evasion

Kódy motorů Citroën Evasion

Přehled motorů Citroën Evasion

Kód motoru Typ motoru Objem (cm³) Výkon (kW/PS) Točivý moment (Nm) Ventily na válec Poznámky
XU7 JP (LFW) 1.8i 8V benzínový 1 761 73 / 99 147 při 2 600 ot/min 2 Základní atmosférický motor, vhodný pro klidnou jízdu.
XU10 J2C (RFU) 2.0i 8V benzínový 1 998 89 / 121 170 při 2 650 ot/min 2 Spolehlivý motor s vyšším výkonem, vhodný pro delší trasy.
XU10 J4R (RFV) 2.0i 16V benzínový 1 998 97 / 132 180 při 4 200 ot/min 4 Výkonnější varianta s lepší dynamikou.
XU10 J2TE (RGX) 2.0i Turbo benzínový 1 998 108 / 147 235 při 2 500 ot/min 2 Přeplňovaný motor pro vyšší výkon, vhodný pro náročnější řidiče.
EW10 J4 (RFN) 2.0i 16V benzínový 1 997 100 / 136 190 při 4 100 ot/min 4 Modernizovaná jednotka s lepší účinností a nižšími emisemi.
XUD9 TE/Y (DHW) 1.9 Turbo Diesel 1 905 66 / 90 196 při 2 250 ot/min 2 Starší dieselový motor s turbodmychadlem, známý svou spolehlivostí.
XUD11 BTE (P8C) 2.1 Turbo Diesel 2 088 80 / 109 250 při 2 000 ot/min 3 Výkonnější dieselový motor s dobrým točivým momentem.
DW10 ATED (RHZ) 2.0 HDi Diesel 1 997 80 / 109 250 při 1 750 ot/min 2 Moderní dieselový motor s přímým vstřikováním a nižší spotřebou paliva.
DW10 ATED4 (RHW) 2.0 HDi Diesel 1 997 80 / 109 270 při 1 750 ot/min 4 Vylepšená verze s vyšším točivým momentem, vhodná pro těžší zatížení.

Poznámky:

  • Motory XU10 a XUD jsou starší konstrukce, které byly postupně nahrazovány modernějšími jednotkami EW10 a DW10 s lepší účinností a nižšími emisemi.
  • Dieselové motory DW10 (HDi) jsou vybaveny přímým vstřikováním paliva a nabízejí lepší spotřebu paliva a výkon ve srovnání se staršími motory XUD.
  • Výběr motoru závisí na preferencích řidiče – benzínové motory jsou vhodné pro kratší trasy a městský provoz, zatímco dieselové motory jsou ideální pro delší cesty a vyšší zatížení.

Citroën Evasion

Citroën Evasion – Komfortní MPV pro velkou rodinu

Citroën Evasion je víceúčelové vozidlo (MPV), které vzniklo v rámci koncernového projektu PSA a Fiat Group pod označením Eurovan. Spolu s modely Peugeot 806, Fiat Ulysse a Lancia Zeta tvořil čtveřici téměř identických vozů, které však nabízely odlišné designové prvky, výbavy a možnosti motorizace. Citroën Evasion se vyráběl v letech 1994 až 2002 a byl navržen jako komfortní, prostorné a všestranné vozidlo pro rodiny nebo firemní klientelu.

Design a konstrukce

Karoserie vozu Evasion byla charakteristická svou kompaktní délkou na poměry MPV, nízkým těžištěm a relativně plochou střechou. Vozidlo nabídlo výborný přístup do kabiny díky posuvným zadním dveřím a vysokému stropu. Zavazadlový prostor byl přístupný přes výklopné zadní dveře, které umožňovaly pohodlné nakládání větších předmětů.

Rozměrově šlo o plnohodnotný vůz střední třídy MPV:

Parametr Hodnota
Délka 4 450 mm
Šířka 1 834 mm
Výška 1 714 mm
Rozvor 2 825 mm
Světlá výška cca 140 mm
Objem kufru 340–850 litrů
Hmotnost 1 480–1 660 kg

Kabina nabídla místo až pro sedm cestujících, včetně možnosti vyjímat nebo přestavovat sedadla podle aktuální potřeby.

Motory a technické parametry

Citroën Evasion byl dostupný se širokou škálou benzinových i dieselových motorů, které byly vybírány podle zaměření modelu – od základních agregátů po výkonné jednotky pro dálkové cestování nebo vyšší zatížení.

Benzinové motory

Kód motoru Typ Objem (cm³) Výkon (kW/k) Točivý moment (Nm) Ventily Převodovka
XU7JP (LFW) 1.8i 8V 1 761 73 / 99 147 Nm 2 5st. manuál
XU10J2C (RFU) 2.0i 8V 1 998 89 / 121 170 Nm 2 5st. manuál
XU10J4R (RFV) 2.0i 16V 1 998 97 / 132 180 Nm 4 5st. manuál
XU10J2TE (RGX) 2.0i Turbo 1 998 108 / 147 235 Nm 2 5st. manuál
EW10J4 (RFN) 2.0i 16V (modernější) 1 997 100 / 136 190 Nm 4 5st. manuál

Naftové motory

Kód motoru Typ Objem (cm³) Výkon (kW/k) Točivý moment (Nm) Ventily Poznámky
XUD9TE (DHW) 1.9 Turbo Diesel 1 905 66 / 90 196 Nm 2 Starší, ale spolehlivý
XUD11BTE (P8C) 2.1 Turbo Diesel 2 088 80 / 109 250 Nm 3 Výborný pro dálky
DW10ATED (RHZ) 2.0 HDi 1 997 80 / 109 250 Nm 2 Nižší spotřeba, Euro 3
DW10ATED4 (RHW) 2.0 HDi 1 997 80 / 109 270 Nm 4 Modernizovaná verze

Dieselové motory, zejména jednotky HDi, se těšily velké oblibě díky své úspornosti, dlouhé životnosti a tichému chodu. Tyto motory byly vhodné i pro těžší zatížení nebo dálniční provoz.

Podvozek a jízdní vlastnosti

Citroën Evasion byl postaven na samonosné karoserii s předními koly jako hnacími. Vpředu disponoval zavěšením typu McPherson, vzadu pak jednoduchou vlečenou nápravou s torzní příčkou. Podvozek byl naladěn s důrazem na komfort, což bylo typické pro značku Citroën.

Ovládání vozu bylo přesné, řízení lehké, ačkoliv při vyšší zátěži nebo v zatáčkách bylo cítit vyšší těžiště vozu. Evasion však exceloval na dálnicích nebo při poklidné jízdě, kde nabídnul komfort srovnatelný s osobním automobilem.

Interiér a výbava

Evasion byl v nabídce ve třech až čtyřech stupních výbavy, od základní až po komfortní provedení. Významným plusem bylo modulární uspořádání sedadel, včetně možnosti jejich otočení, sklopení či kompletního vyjmutí.

Mezi prvky výbavy (v závislosti na konkrétní verzi a roce výroby) patřily:

  • Elektricky ovládaná okna
  • Centrální zamykání s dálkovým ovládáním
  • Klimatizace (manuální nebo automatická)
  • Palubní počítač
  • Rádio s přehrávačem CD
  • Airbagy pro řidiče a spolujezdce
  • ABS, později i ASR

Interiér byl navržen prakticky, s důrazem na prostor a pohodlí. Použité materiály odpovídaly tehdejším standardům, ale ve vyšších výbavách se objevovalo i čalounění v semiši nebo sametu.

Bezpečnost

Na svou dobu nabídl Evasion solidní bezpečnostní výbavu. Základ tvořily čelní airbagy, systém ABS a zesílená karoserie. Ve vyšších výbavách bylo možné získat i boční airbagy a systém kontroly trakce. Vzhledem ke své robustní konstrukci a vyššímu posedu byl vůz obecně považován za bezpečný, především pro rodiny s dětmi.

Závěr

Citroën Evasion je ukázkou toho, jak si značka představovala rodinný komfort a flexibilitu na přelomu tisíciletí. Nabídl obrovský vnitřní prostor, všestrannost a pestrou paletu motorů. Díky relativně jednoduché mechanice a dostupným dílům se stal oblíbeným i jako ojetina.

Jeho slabšími stránkami byla nižší tuhost karoserie oproti dnešním MPV a postupně zastarávající výbava. Přesto zůstává důstojným zástupcem své éry a dodnes je na silnicích vídán – zejména ve verzích s dieselovým motorem HDi.