Yamaha YZF750

Yamaha YZF750

Yamaha YZF750: Legendární sportovní motocykl devadesátých let

Yamaha YZF750 je jedním z legendárních sportovních motocyklů, který byl představen na počátku 90. let a zanechal významnou stopu v motocyklovém světě. Tento stroj, vyráběný od roku 1993 až do konce dekády, kombinoval výkon, pokročilé technologie a skvělé ovládání, což z něj učinilo oblíbenou volbu jak pro silniční jezdce, tak pro závodníky. Yamaha YZF750 se etablovala nejen jako silniční superbike, ale také jako úspěšný závodní stroj ve třídě Superbike a Endurance. V tomto článku se podíváme na historii, technické parametry a vlastnosti tohoto výjimečného motocyklu.

Historie a vývoj modelu YZF750

Yamaha YZF750 byla vyvinuta jako nástupce modelu FZR750, který se v osmdesátých letech účastnil závodů World Superbike. YZF750 měla za cíl konkurovat dalším japonským superbikům, jako byly Kawasaki ZX-7R a Suzuki GSX-R750. Yamaha se zaměřila na vytvoření stroje, který bude nejen výkonný, ale také spolehlivý a všestranný.

V roce 1993 přišla Yamaha s variantou YZF750R určenou pro veřejnost, zatímco verze YZF750SP byla speciálně navržena pro závodní použití. Oproti konkurenčním motocyklům měla Yamaha YZF750 několik výhod, jako například pokročilý podvozek, nastavitelnou geometrii, kvalitní odpružení a aerodynamickou kapotáž.

Motor a výkon

Yamaha YZF750 je vybavena řadovým čtyřválcovým motorem o objemu 749 ccm. Tento čtyřtaktní motor s kapalinovým chlazením a čtyřmi ventily na válec (DOHC) je navržen tak, aby poskytoval vysoký výkon v celém rozsahu otáček. Maximální výkon tohoto motoru je přibližně 125 koní (91 kW) při 12 000 otáčkách za minutu, což poskytuje dostatečnou dynamiku jak na závodním okruhu, tak na veřejných silnicích.

Motor je poháněn karburátory Keihin a jeho řízení je precizní a hladké. Díky pečlivému vyladění a konstrukci motoru je YZF750 známá svým lineárním dodáváním výkonu a silnou akcelerací ve středních i vyšších otáčkách. To umožňuje jezdci využít maximální potenciál motocyklu při svižné jízdě. Krátký zdvih motoru v kombinaci s agresivním nastavením palivové mapy zajišťuje rychlou odezvu na plynovou rukojeť, což dělá z tohoto stroje ideálního společníka pro závodní okruhy.

Podvozek a odpružení

Jednou z klíčových vlastností, díky které si Yamaha YZF750 vysloužila respekt, je její podvozek a odpružení. Motocykl je postaven na hliníkovém rámu typu Deltabox, který zajišťuje vysokou torzní tuhost a stabilitu při jízdě ve vysokých rychlostech. Tento rám je zároveň velmi lehký, což napomáhá k lepšímu ovládání a agilnímu chování motocyklu v zatáčkách.

Přední odpružení tvoří teleskopická vidlice o průměru 41 mm s plně nastavitelným předpětím, kompresí a odskokem. Zadní odpružení je vybaveno centrálním tlumičem typu Monoshock, který také umožňuje plné nastavení podle preferencí jezdce. Tato konfigurace zajišťuje nejen pohodlnou jízdu na běžných silnicích, ale i schopnost absorbovat nárazy a nerovnosti při agresivní jízdě na závodní dráze.

Brzdy a kola

Brzdový systém u Yamahy YZF750 je zárukou vysokého brzdného účinku a bezpečnosti. Přední brzdová soustava je vybavena dvojicí kotoučů o průměru 320 mm s čtyřpístkovými třmeny, což poskytuje silný a progresivní brzdný účinek i při vysokých rychlostech. Zadní brzdový systém je vybaven kotoučem o průměru 245 mm s jednopístkovým třmenem, který zajišťuje spolehlivou kontrolu při snižování rychlosti.

Motocykl je osazen 17palcovými koly, které jsou kombinovány s pneumatikami o rozměru 120/70ZR17 vpředu a 180/55ZR17 vzadu. Tato konfigurace poskytuje vynikající stabilitu při vysokých rychlostech a vynikající přilnavost v zatáčkách.

Ergonomie a design

I přes svůj sportovní charakter je Yamaha YZF750 známá relativně pohodlným posedem. Jezdecká pozice není tak extrémní jako u některých jiných superbiků, což umožňuje delší jízdy bez výrazného nepohodlí. Sedlo je umístěno ve výšce 785 mm, což je ideální pro většinu jezdců a poskytuje dostatečný komfort. Řídítka jsou umístěna ve sportovní pozici, ale stále zajišťují dobrý pocit kontroly nad motocyklem.

Design Yamahy YZF750 je nadčasový, s agresivními liniemi, aerodynamickou kapotáží a charakteristickými světly. V době svého uvedení na trh byla považována za moderní a stylovou, a dodnes vypadá elegantně a sportovně. Kapotáž nejen chrání jezdce před větrem, ale také přispívá k aerodynamice motocyklu, což napomáhá lepší stabilitě a rychlosti.

Technické parametry Yamaha YZF750

  • Motor: 749 ccm, 4taktní, DOHC, čtyřválec, kapalinové chlazení
  • Výkon: 125 koní (91 kW) při 12 000 ot./min
  • Točivý moment: 80 Nm při 9 500 ot./min
  • Palivová soustava: Karburátory Keihin
  • Převodovka: 6stupňová manuální
  • Rám: Hliníkový Deltabox
  • Přední odpružení: Teleskopická vidlice 41 mm, plně nastavitelná
  • Zadní odpružení: Centrální tlumič Monoshock, plně nastavitelný
  • Přední brzdy: Dvojité kotouče 320 mm, čtyřpístkové třmeny
  • Zadní brzda: Kotouč 245 mm, jednopístkový třmen
  • Přední pneumatika: 120/70ZR17
  • Zadní pneumatika: 180/55ZR17
  • Rozvor: 1 435 mm
  • Výška sedla: 785 mm
  • Hmotnost: 198 kg (suchá)
  • Objem nádrže: 19 litrů

Shrnutí

Yamaha YZF750 je jedním z těch motocyklů, které mají své místo v historii sportovních strojů. Jeho kombinace výkonu, všestrannosti a spolehlivosti z něj učinila jeden z nejoblíbenějších superbiků své doby. Ať už hledáte stroj pro sportovní jízdu nebo výkonný stroj na každodenní použití, YZF750 nabízí skvělý mix těchto vlastností. I dnes, mnoho let po ukončení výroby, zůstává Yamaha YZF750 ceněným motocyklem, který má své místo mezi klasickými sportovními stroji.

1996 Yamaha YZF750R