Boeing XB-38 Flying Fortress

Boeing XB-38 Flying Fortress

Boeing XB-38 byl experimentální varianta slavného bombardéru B-17 Flying Fortress vyvinutá během druhé světové války. Tento letoun byl navržen jako alternativa k původnímu pístovému pohonu, přičemž byl vybaven turbodmychadly namísto klasických dmychadel. Cílem této úpravy bylo zvýšit výkon a efektivitu letounu, což by umožnilo zlepšit jeho operační schopnosti a dosah.

Jedním z hlavních cílů projektu XB-38 bylo zvýšit stoupavost a výkon letounu, což by umožnilo dosahovat vyšších operačních výšek a zlepšit jeho manévrovací schopnosti. Nicméně, navzdory svým potenciálním výhodám, projekt XB-38 nakonec nebyl úspěšný a letoun nebyl ve větším měřítku nasazen do služby. Přestože se XB-38 neosvědčil jako úspěšná alternativa původního B-17, poskytl cenné poznatky a zkušenosti, které ovlivnily další vývoj letadel v období po druhé světové válce.

I přes svůj omezený význam ve skutečné operační službě zůstává Boeing XB-38 zajímavým a důležitým příkladem experimentálního vývoje v leteckém průmyslu během druhé světové války. Jeho účel spočíval v hledání nových technologických řešení a inovací, které by mohly zlepšit výkonnost a efektivitu bombardéru B-17, ačkoliv se nakonec neprosadily ve větším měřítku.

Parametry Boeing XB-38 Flying Fortress

Boeing XB-38 Flying Fortress byl experimentální letoun, který se odlišoval od standardní verze B-17 svým použitím turbodmychadel namísto klasických dmychadel. Zde jsou některé z jeho hlavních parametrů:

  1. Délka: Délka XB-38 byla přibližně 22,66 metru (74 stop), což byla podobná délka jako u standardní verze B-17.
  2. Rozpětí křídel: Rozpětí křídel XB-38 bylo kolem 31,62 metru (103 stop), což poskytovalo letounu nosnost a stabilitu v letu.
  3. Maximální vzletová hmotnost: Maximální vzletová hmotnost XB-38 se odhaduje na přibližně 31 780 kg (70 000 liber), což je podobné jako u standardní verze B-17.
  4. Maximální rychlost: Díky použití turbodmychadel byla maximální rychlost XB-38 vyšší než u standardní verze B-17. Nicméně přesné číslo není k dispozici.
  5. Dosah: Dosah XB-38 se pohyboval v podobných hodnotách jako u standardního B-17, obvykle kolem 3 200 km (2 000 mil) s plným nákladem bomb.
  6. Motor: XB-38 byl vybaven turbodmychadly jako alternativou k původnímu pístovému motoru Wright R-1820-97 používanému ve standardním B-17.

Tyto parametry představují Boeing XB-38 jako experimentální letoun, který se snažil zkoumat možnosti vylepšení výkonu a efektivity bombardéru B-17 pomocí nových technologií, jako jsou turbodmychadla.

Výzbroj Boeing XB-38 Flying Fortress

Boeing XB-38 Flying Fortress byl experimentální letoun vyvinutý pro zkoumání možnosti použití turbodmychadel jako alternativy k původnímu pístovému pohonu. Na rozdíl od standardní verze B-17 neměl XB-38 primárně úlohu bombardéru, a proto nebyl vybaven typickou výzbrojí bomb a bombometného ústrojí. Namísto toho se zaměřoval na zkoumání nových technologií v pohonu letounu.

Vzhledem k tomu, že XB-38 nebyl navržen pro bojové nasazení, nebyl vybaven ani obrannými kulomety nebo kanóny, které by byly typické pro bombardéry B-17. Jeho hlavní výzbrojí byla turbodmychadla, která sloužila k zlepšení výkonu a efektivity letounu. Jelikož se XB-38 primárně používal jako experimentální platforma pro zkoumání nových technologií, jeho výbava byla zaměřena především na pohonný systém a motorizaci letounu.

Celkově vzato, výzbroj XB-38 Flying Fortress se lišila od standardního B-17, protože byl určen pro zkoumání a vývoj nových technologií v pohonu letadel. Místo toho se zaměřoval na experimenty s turbodmychadly, což bylo pro toto období inovativní a perspektivní řešení v oblasti leteckého pohonu.

 

XB-38